Hvad fanden er NUZO?!

På billedet her, kan man se at NUZO(Nærmeste Udviklings Zone) er inddelt i 3 forskellige zoner


Der findes forskellige udviklingszoner og læringsrum for børn. I dette indlæg vil vi komme ind på de tre udviklingszoner i forhold til NUZO- modellen, og derefter de tre læringsrum.

NUZO-modellen

I NUZO- modellen ses de tre zoner, kan selv, kan med hjælp og kan ikke endnu.

Den yderste cirkel repræsentere det kommende udviklingsniveau, der er forudsætninger for at nå på et tidspunkt, men som ikke mestres endnu, heller ikke i samarbejde med en kompetent person. Når barnet stimuleres i ”kan ikke endnu”, er der risiko for frustration og at barnet opgiver.
Den mellemste cirkel repræsentere det barnet kan i samarbejde med andre.
Den inderste cirkel repræsentere det barnet selv mestre uden hjælp. Når barnet stimuleres i ”kan selv” er der risiko for kedsomhed og barnet udvikler sig ikke.

Vygotskys tanke med NUZO er at barnet skal udfordres for at udvikle sig. Det betyder at barnet skal omgås kompetente personer, der kan samarbejde og guide barnet. Det er vigtigt at ramme barnet i dets NUZO. Hvis man laver noget barnet allerede kan, udfordres og udvikler barnet sig ikke.


De tre læringsrum 

I de tre læringsrum ser vi forskellen på hvor aktivt pædagogen skal deltage og støtte i forhold til barnets udviklingszone.
I det første rum er det pædagogen der går forrest og hjælper barnet.
I det andet rum går pædagogen ved siden af barnet.
I det tredje rum er det barnet der går forrest.


Eksempel med de tre læringsrum:
Karla på 4 år skal lære at lave kolbøtter.

Rum 1(kan ikke selv): Karla skal hjælpes og støttes meget af pædagogen, pædagogen fortæller, viser og støtter Karla i det hun skal rulle rundt. Pædagogen går derfor “foran” og barnet.

Rum 2(kan med hjælp): Karla har måske set de andre børn lave kolbøtter og har forsøgt før. Hun har dog ikke helt motorikken endnu til at lave en kolbøtte selv, og behøver støtte fra pædagogen til at komme helt rundt. Pædagogen holder sig ved siden barnet.

Rum 3(kan selv): Karla har helt styr på det med at lave kolbøtter og behøver ikke aktiv støtte fra pædagogen, så derfor holder pædagogen sig i baggrunden.



God vind!

Kommentarer

  1. Godt eksempel! Fin gennemgang af de tre zoner. Vi kunne dog godt tænke os, at I havde gået mere i dybden med stilladsering.

    Vi har lavet tre refleksionsspørgsmål til jer:

    Hvilken andre teorier kunne anvendes i denne situation?
    Hvilke tegn kan man kigge efter for at sikre sig, at barnet er i den nærmeste udviklingszone?
    Hvilken rolle spiller stilladsering i NUZO modellen?

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Relationsdannelse

Anerkendelse vs. Ros