Didak-hvad??

Vi har siden vi begyndte på pædagoguddannelsen hørt ordet didaktik, uden at have forstået hvad det egentlig betyder.
Nu er vi begyndt på vores valgmodul og har nu fået endnu mere indsigt og forståelse af hvad ordets betydning er.

Nu vil vi forsøge at forklare det kortfattet til jer.
Didaktik betyder at undervise. Dette er dog en meget bred betydning, det siges bedre ved at sige at brugeren skal lære nye kompetencer. Undervisning er den støtte brugeren får, så han/hun kan lære nye færdigheder.

Didaktik kan også inddeles i tre punkter.
  • Omsorg - brugerens basale velbefindende, fysisk og psykisk
  • Undervisning - Udvikling af bestemte kundskaber og færdigheder
  • Opdragelse/dannelse - tilegnelse af centrale normer og holdninger
Dette kaldes også samlet indkulturering. Indkulturering skaber via barnets egen virksomhed trivsel, læring, udvikling og dannelse.  

Disse tre punkter er vigtige for  den didaktiske læring.

Det er vigtigt at bruge didaktik når man planlægger aktiviteter med brugere, disse 5 spørgsmål er rigtige gode at bruge under sin planlægning:
Fem spørgsmål i didaktiske overvejelser:
Hvilke pædagogiske mål sætter de professionelle voksne op?
Hvilke pædagogiske erfaringer skal der gives mulighed for som kan føre til målene? Her rejses hvad-spørgsmålet, altså hvilket indhold der kan tænkes at være relevant for børnene.
Hvordan kan de pædagogiske erfaringer organiseres og udformes effektivt? Drøftelse af, hvilke principper og metoder der tænkes at være brugbare.
Hvilke pædagogiske hjælpemidler anses som afgørende for at støtte børns læring og udvikling? Det kan fx være legepladsen og børnebøger
Hvordan kan vi bestemme om disse mål er opnået? Altså evaluering af børnenes læring.


Der findes også andre modeller, men vi synes dette er den model der giver mest mulighed for refleksion i forhold til feks. SMITTE-modellen.

God vind!

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Hvad fanden er NUZO?!

Relationsdannelse

Anerkendelse vs. Ros