Ingen er for gode til ikke at være med!


Inklusion begrebet er et af det mest brugte begreber i den pædagogiske hverdag. Inklusion handler om alle børn. Det betyder at man som barn, har ret til at være en del af et fællesskab, være aktivt deltagende og udvikle sig i mangfoldige fællesskaber. Inklusion er vigtig, da det handler om, at værdsætte hinanden for dem vi er og det vi kan på trods af vores forskelligheder. Det er her hvor barnet skal udvikle sig og trives, barnet skal føle sig betydningsfuld i fællesskabet. Derfor vedrører inklusion alle børn, og det inkluderende arbejde handler om at udvikle vores pædagogiske praksis, så den tilgodeser alle børn og deres forskellige behov.

Inklusion kan defineres på mange måder
På Alenkærs hjemmeside skriver han, at alle børn har ret til at være en del af fællesskabet og blive værdsat. Der er ikke nogen, som skal inkluderes mere end andre. Alle skal inkluderes. Der er ikke nogen, som er mere specielle end andre. Alle er specielle.
Alenkær skriver også at skolen er ikke ”inkluderende”, blot fordi den handler på en ”inkluderende måde”. Skolen er inkluderende, når eleverne oplever at være inkluderede.

Jenny Bohr skriver i bogen Pædagogik - introduktion til pædagogens grundfagligheds kapitel 3, inklusion - fællesskabets pædagogik: Inklusion handler om alle børn, eller mere præcist om alle børns ret til at være en del af fællesskabet altså det almene fællesskab. Det pædagogiske arbejde skal udvikle fællesskabets evne til at inkludere alle børn. Inklusion bygger på, at alle børn er ikke blot med i fællesskabet, men alle børn tæller med og har betydning for fællesskabet. Inklusion handler om at tilpasse fællesskabets strukturer, kommunikation, normer, holdninger og værdier til den aktuelle børnegruppe. Inklusion handler om, at alle børn er til stede, deltager aktivt, er anerkendte og accepterede samt sikres læring og udvikling gennem det. Børn kan kun udvikle positive selvbilleder, hvis de oplever succes. Inklusion er en udviklingsproces ikke en tilstand og se mangfoldighed og forskellighed som en ressource i fællesskabet.

Salamancaerklæringen er en principerklæring hvori der beskrives, at alle børn har ret til at læring og uddannelse. De, der har uddannelsesmæssige behov, skal have adgang til almindelige skoler, som skal være i stand til at imødekomme deres behov. (Pædagogik - introduktion til pædagogens grundfaglighed s.60)



3 eksempler på inkluderende aktiviteter

1. Aktivitet
Frugtsalat: Legen går ud på, at man starter med at side i en rundkreds, så bliver man opdelt i forskellige frugter, som F.eks. bananer, æbler og pærer. Når der bliver nævnt æble skal de bytte plads med hinanden. Der er så også den mulighed at man kan sige frugtsalat, så skal alle bytte plads, den som ikke har fundet en plads og som er tilbage i midten bestemmer hvilken frugt det skal være næste gang.
Fordele: Det er at alle kan være med, og føle at de alle sammen er ligeværdig.
Ulemper: Det kunne være, at hvis en person, som måske ikke helt forstår legen og som konsekvens at det bliver den sidste i midten hver gang, kan føle sig ekskluderet.

2. Aktivitet
Kluddermutter: Legen går ud på at man starter i en stor rundkreds, man vælger så 2 personer som skal være kluddermutter og kludderfatter. De skal ikke kunne se når rundkredsen bliver til et stort kludder, med mennesker i en stor bunke. De får nu til opgave, at sørge for at den store bunke, bliver til en samlet cirkel igen, uden at man må bryde sammensætningen af mennesker, som skal holde i hånden samtidig.
Fordele: Det som er den store fordel ved denne leg er, at alle kan være med.
Det er at alle kan være med og at de føler hver især at de er med i legen.
Ulemper: Hvis man holder for lang tid hånden, kan de blive rimelige svedige, og det kan være en udfordring for nogle. Hvis man har det svært med mange mennesker samlet på et sted, kan dette også være et problem, da man står meget tæt presset op af hinanden.

3. Aktivitet:
Blindebold: Legen går ud på at man bliver delt op i 2 hold med 7 på hvert hold, man får så bind for øjne, så man ligesom navnet antyder bliver blind. Man får udleveret en bold, hvor der er lagt nogle klokker indeni så der kommer en lyd når man kaster med bolden. Her er det ens høresans som kommer på prøve ved denne leg. Man skal forsøge at score i modstanderens mål som består af 2 kegler.
Fordele: Alle kan være med, både mennesker med handicap, men også mennesker uden, så er den en fin alternativ måde at inkludere motion til børn, som voksne.
Ulemper: Det er vel at man ikke kan se noget



God vind!


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Hvad fanden er NUZO?!

Relationsdannelse

Anerkendelse vs. Ros