Sprogstimulering
Kjeld Kjertmanns teori er, at sproget kan inddeles i kompetencer.
De sproglige kompetencers deffinitioner:
Artikulatorisk kompetence Udtalen af et ord
Fonologisk kompetence Lytteskelne ord fra andre ord
Semantisk kompetence Forstået ordets betydningsindhold. Kan først ske når de høre forskel på ordene
Leksikalsk kompetence At kunne bruge ordet aktivt i talesprog
Syntaktisk kompetence Sætte to ordstyringer sammen
Substantiver (leksikalsk) Beherske et vist antal navneord
Verber (leksikalsk) Beherske et vist antal udsagnsord
Skriftsprog kompetence Forstå meningen med et skrevet ord
Leksikalsk kompetence Sansemotorisk omverdens orientering og er begyndt at opbygge et ordforråd fra fællesskabet
Morfologisk kompetence Flertalsbøjninger og datidsbøjninger
Syntaktisk kompetence Producere grammatisk udbyggede sætninger
Pragmatisk kompetence Kunne skelne mellem en hensigtsmæssig og en uhensigtsmæssig måde at bruge sproget på
Kommunikativ kompetence Kunne føre en dialog med spørgsmål og svar og en ligelig
og effektiv udveksling af informationer og følelser
Sprogstimulerende aktivitet Til at stimulere sproget kunne en aktivitet være hviskeleg. Aktiviteten hviskeleg går i alt sin enkelhed ud på, man sidder i en rundkreds, så er der en som hvisker en lille historie i øret på en anden det går nu ud på at historien skal genfortælles hele vejen rundt. Det som er udfordringen ved denne leg er så at historien skal være den samme når historien har været hele vejen rundt og det ender oftest med at historien er en helt anden end den startede med. I hviskelegen bruges forskellige kompetencer hos børnene. Blandt andet bruges den fonologiske kompetence Når barnet skal lytte skelne de ord den får hvisket og derefter bruges den artikulatorisk kompetence når barnet skal udtale de ord de lige har fået hvisket og hviske dem videre til det næste barn.
God vind!
Blogindlægget er letlæseligt, og det giver et fint overblik i forhold til de forskellig kompetencer I har lavet til at starte med.
SvarSletAktiviteten er et redskab til pædagogisk arbejde, som man kan tage med til at udvikle sprogstimulering.
Mangler:
Introduktion til, hvorfor I har valgt at skrive om sprogstimulering,
Referencer til hvor i har fundet oplysningerne henne.
En afrunding på bloggen omkring hvad I har fået ud af det.
Selve aktiviteten mangler uddybning i form af hvad I kan bruge den til I jeres fremtidige virke.
3 spørgsmål
Har I selv leget legen som I beskriver?
Hvad er jeres tanker omkring sprogstimulering?
Begrund jeres valg af aktivitet - hvad får I ud af den?