Kan kulturen være skyld i selvmord


Kan kulturen være skyld i selvmord

Vi har i vores undervisning haft et kulturprojekt som varede 10 dage. I løbet af de 10 dage fik vi hver dag et nyt spørgsmål angående kultur, religion eller natur og ud fra det skulle vi skabe et nyt produkt, uden at reproducere. I slutningen af projektet afholdte vi en boot campingmesse, hvor vi havde en stand til fremvisning af vores produkter.


Æstetiske læreprocesser
De to teoretiker Austring og Sørensens fortolkning af æstetiske læringsprocesser er, at æstetik er en sanselig symbolsk form, der rummer en fortolkning af os selv og verden, og som kan kommunikere fra, til og om følelser. En æstetisk læreproces er en læringsmåde, hvorved man via æstetisk mediering omsætter sine indtryk af verden til æstetiske formudtryk for herigennem at kunne reflektere over og kommunikere om sig selv og verden.


Herunder ses et udpluk af vores produkter fra kulturprojektet samt vores tanker bag.


Den pædagogiske dåb
Som kulturelt formtilbud har vi taget et foto og brugt flasken som en symbol på dåben, forstået på den måde at flasken bliver anvendt til dåb på skibe, så det var noget genkendeligt ved vi brugte et barn lavet ud af beton.

Vi har brugt dåben og selvmord, religion, som tematikker.

Vi fik til opgave at lave et værk hvor dåben skulle indgå, vi blev ret hurtige enige om, hvordan ideen skulle udføres. Med at bruge noget genkendeligt som en flaske og bruge den til dåben, har vi samlet 2 verdener, nemlig dåben af noget materielt, som dåben på et skib og noget kulturelt som dåben på et menneske.

Grænsen
Som kulturelt formtilbud har vi dette billede i sort hvid, da det giver det helt rigtige udtryk, et form for dystert udtryk. Man ser hende meget forskrækket og han har ingen øjne på billedet. Vi har valgt at tage billedet fra siden, så man får udtrykket fra begge personer på samme tid, på den måde bliver det mere troværdigt.  


Som samtidsaktuelle og eksistentielle problematikker og tematikker har vi valgt at billedet skal udtrykke at han bryder en grænse for hende, men der er også et udtryk for problemstilling med forståelsen for religion, og diversiteten for mennesker.


Vi skulle bruge et værk hvor det fremstod at der skulle brydes nogle grænser, så vi kom ret hurtigt frem til at, vi kunne bruge religion til det, ved at bruge tørklædet.På den måde fremstår det meget tydeligt at der bliver brudt en grænse for kvinden.

Festen
Hvis kultur er svaret, hvad er spørgsmålet så?

Impuls: Vores lærer kom ind i klassen og smed morbide snacks på bordene og reklamerede for “Syria Sunshine” der solgte rejser til morbide destinationer.
Dogme: Kulturelt form tilbud/teknik/materiale der typisk indeholder positive/glade/sjove budskaber. Produktet skal afspejle en variation af et genkendeligt format.

Efter vores impuls og opgaven var givet var vi hurtigt enige om, at der altid er positiv stemning til fester og at en del af især den danske kultur er, at man drikker alkohol til fester. Snakken faldt hurtigt på, at hvis ikke man drikker, vil man ikke være en del af fællesskabet til fester og kan dette gøre, at man føler sig ensom og i værste tilfælde måske få selvmordstanker.

Denne gang valgte vi foto, som kulturelt form tilbud og som teknikker lagde vi vægt på den rette vinkel, baggrund, vi printede billedet ud, klippede det i lodrette stykker og satte det på en ramme med snor. Dette gav billedet et helt andet udtryk

Til en fest hører der også sange til, vi skrev en selv og satte den sammen med billedet til messen. Teknikerne vi brugte her, var den selvskrevne tekst sammen med en genkendelig melodi.  
De samtidsaktuelle og eksistentielle problematikker og tematikker vi brugte til dette produkt var, inklusion selvmord, kommunikation, relation, forskellighed, ensomhed

Her står du
Hvis livshistorie er svaret, hvad er spørgsmålet så?
Sådan lød spørgsmålet vi fik på dag 3 i kulturprojektet.
Vi startede dagen med at få nogle forskellige impulser. blandt andet så vi en scene fra filmen “The Blind Side” og fra tv-serien “House”. Vores undervisere havde og placeret en “rød prik” på gulvet og skrevet “Her står du” på tavlen.
Der var dog to dogmer, vi måtte kun lave et produkt og hvis man ville bruge skriftsprog, måtte vi kun bruge 4 ord pr. person.

Da vi de andre dage havde brugt fotos som kulturel form tilbud, og syntes det fungerede rigtig godt for os, besluttede vi os for at fortsætte med det. Vi kom lynhurtigt på en idé, faktisk allerede mens vi så første impuls, Vi besluttede os for at tage ind til Aalborg midtby, møde forskellige mennesker, og få et lille indblik i deres fortid og drømme.
Vi lavede et skilt, hvor vi kunne skrive ned, hvad de personer vi mødte, havde lavet i deres fortid, laver nu og hvad de drømmer om. Vi tog også den “røde prik” fra klassen med, og placerede de mennesker vi mødte på den, lige der hvor vi mødte dem. Dette gjorde vi for at skabe en rød tråd mellem billederne, og for at skabe et fælles tredje.

De samtidsaktuelle og eksistentielle problematikker og tematikker vi brugte til dette produkt var, livshistorie, relation, diversitet, familie, drømme, fortid og ambitioner.

Vi blev selv meget tilfredse med resultatet.





Vi startede helt tilfældigt med, at lave billeder de første dage. Vi synes det gav et godt æstetisk udtryk og en god rød tråd, at alle vores produkter var billeder eller indeholdte billeder.



God vind!

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Hvad fanden er NUZO?!

Relationsdannelse

Anerkendelse vs. Ros